Fängslad

Efter alla dokumentärer och poddar man har sett och lyssnat på, så är kidnappningar ett intressant ämne. Hur överlever man något sådant?
Ingen människa kan nog sätta sig in i det. Inte ens hur våldtäksoffer kan utstå att föda deras barn. Det är för grymt att ens tänka tanken. Ovissheten är nog värst för dessa stackars familjer och släktingar.
Är deras barn fortfarande vid liv eller är dom döda? 
Svaren som aldrig kanske kommer, eller dyker upp flera år senare. 
 
Jag tror aldrig man kan återhämta sig fullt ut och åtegtå till ett normalt liv, efter en sådan upplevelse. Med hjälp av läkarvård, psykologer och massor av resurser och terapi försöker man nog steg för steg  återskapa det nya livet, som man hade innan bortförandet. 
 
Ett av Cleverlands offer beskriver situationen i en intervju: Jag var ju rädd för det var ju min kidnappare som var fadern till mitt barn. Men när jag väl hade detta lilla mirakel i min famn, så kände jag bara massa kärlek. Hon var ju ändå min och jag skulle få chansen att få lära henne, se henne växa upp och ge henne ett så bra liv som möjligt. 
 
 
Elizabeth Smart- Captive for 1 year 
/Salt lake city, Utah 
 
Natascha Kampusch 
/ Wien, Österrike - Captive for 8 years 
 
Michelle Knight
Amanda Berry
Gina DeJesus    - Captive for 10 years 
/ Cleverland, Ohio 
 
Jaycee Lee Dugard- Captive for 18 years 
/ South Lake, Tahoe 
 
Elizabeth Fritzl- Captive for 24 years 
/ Amstetten, Österrike